A magyar fajvédelem igehirdetőjének emlékére

„A bilincsbe vert igazság előbb-utóbb feltámad, s érvényesíti a maga jogait.”

Méhely Lajos (1862-1953) a magyar fajvédelem igehirdetője egész életében a tudományon keresztül hűségesen és odaadóan szolgálta a magyarságot.

Az 1919-es judeokommün bukása után csatlakozott a magyar fajvédők táborához, s mint tudós, tanulmányaiban mutatott rá arra – Bosnyák Zoltánt idézve -, hogy „1867 óta a liberális Magyarország nemcsak hogy nem erősítette, nem fokozta a magyarság faji erőit, hanem bűnös könnyelműséggel következetesen mindent elkövetett, hogy népünk számbeli és biológiai erejét, faji öntudatát minél jobban elsorvassza.”

Méhely professzor életében feltette azt a kérdést, amely mellett a mai kor hungaristái sem mehetnek el: „Hogy történhetett az, hogy míg magyarok százezrei vándoroltak ki, addig a Galíciából bevándorolt zsidóság nem csak a gazdasági élet irányítását szerezte meg, de döntő befolyást gyakorolt az ország szellemi életére is?” Ennek a problémának az orvoslására vallotta Méhely azt, hogy vissza kell szerezni a magyarság faji és vérségi öntudatát, mert csak ennek birtokában lesz elegendő erőnk mindazt visszaszerezni, amit elvesztettünk. Ennek szellemében önmagát nem kímélve, időt és fáradtságot nem sajnálva, éjt sokszor nappallá téve dolgozott a magyarság faji öntudatra ébresztésén. Cikkek és tanulmányok megszámlálhatatlan sokaságában hirdette a magyarság faji megújulásának szükségességét.

1945 után sok más magyar hazafihoz hasonlóan ő is a zsidó bosszúállás eszközeként használt Népbíróság elé került. Fegyházbüntetését töltve 1953-ban hunyt el 90 évesen.  Méhely Lajos professzorra emlékezve, és szellemi munkássága előtt tisztelegve tesszük most közzé egy 1932-ben írt tanulmányát, melyben a liberalizmus egyik téves és káros eszményét, az egyenlőség elvét cáfolja meg tudományos érvekkel.

Méhely Lajos professzor, a magyar fajvédelem igehirdetője

Méhely Lajos: Heil Hitler

Fajvédelmünk magasztos munkájának szempontjai sorában semmiképp sem jelentőség nélkül való az okulás mozzanata, amely annál  nagyobb  nyomatékkal  érvényesül feladataink sokaságában, minél azonosabb az illető példa a mi eszméinkkel. Az okulás és megszívlelés legteljesebb mértékére tarthat igényt az a csodálatos, mind emberi, mind nemzeti szempontból páratlanul küzdelmes, de végül is győzelmes harc, amely Németország legújabb történelmében Hitler Adolf nevéhez fűződik.

Ennek a faji öntudat megtestesülését példázó német férfiúnak egész lénye abban az ihletes törekvésben összpontosul, hogy népének fajiságát eredeti tisztaságában megőrizze s ott, ahol már veszendőbe ment, célravezető eszközökkel  visszaszerezze  és  népe  további romlását megakadályozza. Itt találkoznak a törekvéseink, mert a német horogkeresztesek vezére csak másodsorban politikus, mert elsősorban fajvédő vezér, aki  nem  politikai  csalafintaságokkal  cselekszik, hanem a minden emberben lakozó természetes érzések és  akarások ösztönösségére támaszkodik, s ezen ösztönök tudatossá tételével iparkodik eszméinek súlyt és követőket szerezni.

Hitler nem  elvont  elméletekkel,  nem  iskolás  nézetekkel  hat  honfitársaira,  hanem  a minden emberi lélekbe beoltott ősi adottságokat mozgatja meg bennük, s ezeket megszólítva és tudatossá téve a legegyszerűbb és legtermészetesebb módon nyeri meg eszméinek népe millióit. Ebben rejlik az ő működésének varázslatos titka és fényes győzelmének magyarázata. Ő ugyanis nem mesterkélt, s az egyén szellemi színvonala  szerint különbözőképpen értelmezhető elméleti fejtegetésekkel, hanem az ember természetes szükségleteihez és ezek kielégítéséhez fűződő ősi ösztönök elmélyítésével  szervezte meg azt a hatalmas  tábort, amely  az  előbbi  ciklus  12  képviselőjével szemben az 1930-as birodalmi gyűlési választások  nyomán  107  mandátumot  juttatott pártjának. Az ő eszméi voltaképpen abból az egyszerű  és  kétségbevonhatatlan  igazságból indulnak ki, hogy minden embernek egyaránt joga van az egyes embert  fenntartó  természeti javakhoz:  a  levegőhöz,  vízhez,  meleghez, fényhez, lakáshoz és táplálékhoz, mert ennek folyományaképpen valamennyi embernek egyaránt kötelessége fajának fenntartása. Ez az elv (a szocializmus elve) a horogkeresztes világnézetnek egyik magva, amelyhez hozzájárul egy bizonyos pontosítás, amely a horogkereszteseket örökre  eltávolítja a szociáldemokrata párttól és annak tantételétől, tudniillik az a megszorítás, hogy a fenti javak és kötelességek mértéke egyénenként más és más, amennyiben az  értékesebb egyénnek több joga van az élet javaihoz, s nagyobb kötelessége a faj fenntartásához. Ezen a ponton tehát áthidalhatatlan ellentét tátong a szociáldemokrata és a horogkeresztes világnézet között, mert amíg az előbbi az emberállat ősjogának elvét a  maga egész nyersességében vallja és szolgálja, ámbár gyakorlatilag sehol sem tudja  megvalósítani, addig az utóbbi a való életben is megnyilatkozó mértékkülönbség elismerésével egy magasabbrendű, ésszerűbb és nemesebb szempontot visz bele az őselv hatalmi kezelésébe. A horogkeresztes tábor szocialistának vallja magát, ami azonban távolról sem egyértelmű a szociáldemokraták „szocializmusával”, mert nélkülözi ennek a  tanításnak legfőbb kritériumát: az egyenlőség elvét. A szociáldemokrata apostolok, Morgantól Marxig és Bebeltől Lasalle-ig, az ember teljes egyenlőségét  hirdették,  amely  elv nyilvánvalóan az emberi jogegyenlőséget is minden vonatkozásban magában foglalta,  holott ezzel a természet teljes mértékben ellenkezik. Mert a világon nincs két egyforma falevél, s nincs két egyforma ember. Két ember közül az egyik mindig értékesebb a  másiknál. Talán fizikailag erősebb, vagy ügyesebb, talán szellemileg tökéletesebb, tehetségesebb, műveltebb, vagy erkölcsösebb, s mint ilyennek a faj szempontjából több joga van az élet javaihoz  és  örömeihez. (A zsidók pórázán vezetett szociáldemokraták ugyan váltig tagadják ez elv jogosultságát, ámde gondoljunk csak vezéreik, vagy pl. a  csodarabbik gazdagságára.) Csak  az  egypetéjű  ikrek alkotnak  kivételt,  mert  ebben  az  esetben  a két emberi lény voltaképpen csak egy egésznek indult szervezet két fele, amiért is a felek minden  érzése  gondolata  és  törekvése  azonos.  A  hírneves  zenész  ikertestvérpár,  Bach Frigyes  és  János  volt  arról  nevezetes,  hogy mindenben  egyforma  volt,  annyira,  hogy egyikük  felesége  sem  tudta  őket  egymástól megkülönböztetni, azonban ez ritka kivétel, s már a két petéből fejlődött ikrek is csak hasonlók, de nem egyformák. Az emberi különbözőség oly általános szabály, hogy fölösleges rá szót vesztegetni, s ezt még az egyenlőség  jelszavával  megmételyezett szociáldemokrata munkásság sem tagadhatja, mert bármilyen gyárüzemben tudják, hogy az egyes munkások szorgalma, értelme és teljesítőképessége tekintetében mily nagy a  különbség.  S  a  többet és jobbat termelő, tehát értékesebb munkás bizonyosan nagyon elégedetlen volna, ha selejtesebb társával egyformán díjaznák. Jean  Jacques  Rousseau, az emberi egyenlőség jelszavának atyja, ez a fantaszta proletár, aki szakácsnőjével, egy szurtos nőszeméllyel együtt terítetlen asztalon ebédelt a konyhában,  aki  gyermekeit  lelencházba  dugta, s aki oly rövidlátó volt, hogy Genf városának kisded  közigazgatási  formáját az  államokra akarta átvinni, maga is csak elvont értelemben használta ezt a júliusi forradalom vezérszólamává lett jelszót, azonban a félművelt és különleges  faji  célok  által  fűtött  szociáldemokrata  vezérek betű szerinti értelmében terjesztették ezt az emelkedettebb jogelvű társadalom megsemmisítésére célzó, tömeghisztériát okozó jeligét.

Hitler horogkeresztesei teljesen tudatára ébredtek annak, hogy az „egyenlőség” és  a vele eszmei kapcsolatban álló „szabadság” jelszava demagóg és káros hatású, amiért is teljesen kiküszöbölték forradalmi szótárukból. A horogkeresztesek ugyanis kétségtelenül forradalmi párt, amely azonban a mai, egyfelől nyers anyagelvűségbe  merült, másfelől petyhüdt belenyugvásba süppedt irányzat helyébe a forradalmasított  lelkek  nemeslelkűsége által áthatott, tudatos és eleven életfelfogást ültette. A  hitleri  szocializmusnak semmi köze a zsidó faji uralmat szolgáló, s annak béklyóiban  vergődő szociáldemokráciához, amely minden elvében a természet törvényeivel szöges ellentétben álló beteg tanítás, minden helyes természetismeret torzképe, s a józan emberi ész megcsúfolása. Hitlerék  szocializmusa  mindennek  merő ellentéte, s velejében nem egyéb, mint tudatosan gyakorolt nemes emberiesség, amely az emberben ugyan szintén meglátja a szociáldemokrácia „emberét”, de nem tekinti hatalmi pórázon vezetett bábnak, egyszerű számadatnak a tömegben, hanem érző és gondolkodó lénynek, aki bizonyos fokú egyéni szabadságával s egyéni energiáival a  közjó előmozdítására hivatott, s aki éppen azért csak annyi értéket képvisel, amennyi  érdemet szerzett a vele természetszerű összefüggésben álló emberi viszonyok szolgálatában. A horogkeresztesek táborát az elmondottakon kívül még egy nagyon éles különbség választja el a szociáldemokratáktól, mégpedig a hivatalos nevébe iktatott „nemzeti” jelző.

Amíg a szociáldemokrácia  hazátlan, vagyis nemzetközi, amit úgy kell érteni, hogy – a zsidókhoz hasonlóan – az egész világ a hazája, addig a horogkeresztesek minden cselekvése a német haza szolgálatában áll, s a germán szellem felvirulását és a germán faj boldogságát célozza. Azt, hogy a szociáldemokraták álláspontja merőben félszeg tan, bizonyítani sem kell. Természetellenes, üres fecsegés, amelyet csak a Marxok, Bebelek, Bernsteinek és kapcsolt részeik találtak ki, azért, hogy a zsidó faj hatalma az egész földkerekségre kiterjedhessen. Gyakorlati szempontból  ugyan célszerűnek látszik a hazátlanság elve, mert ily módon az egész emberiség egy akolba terelhető, s a demagógia eszközeivel feltüzelt és szigorú pártfegyelem által  összetartott embertömeg súlyos pörölyként használható minden faji és nemzeti ellenállással szemben. Így  biztosítja a szociáldemokrata párt a zsidóság világuralmát,  azonban ez a napjainkban  már  féktelenségbe  csapó  uralom mégis csak felismert és  távlattalan, mert ellenkezik a természet évezredes fejlődés folyamán kipróbált  törvényeivel,  amiért  is  már önmagában hordja bukása csíráját. A  hazátlanság  elve  puszta  torzszülött, amely csak a nagyon tudatlan, vagy a nagyon gonosz emberek agyában foganhatott meg; az emberi elme csúf képzete, amely minden valóságot nélkülöz, s amelynek az emberiség fejlődésében nem lehet maradandósága, mert  ellenkezik a szerves természet egyik nagy elvével: a környezet törvényével. Önmagának  és  önmagáért  élő  lény vagy egyáltalán nincs, vagy hosszú távon nincs a világon. Minden lény hatással van a másikra, s valamennyi függ a többitől és a  szervetlen környezettől. A függés, a kölcsönhatás azonban sokféle,  mert  némely  tényező  jótékonyan,  némely  ellenben  károsan  befolyásolja az embert, s az a hely a szóban forgó lény igazi hazája, ahol a fennforgó befolyások összessége kedvez neki. A hóvák Madagaszkár szigetén, a dajákok Borneóban, a kihalt aztékok Mexikóban,  a lappok a skandináv félsziget északi részén találták fel hazájukat, s ha innen más vidékre helyezik át őket, oly biztosan elpusztulnak, mint  akár a magyar Alföldön  elültetett banánfa. A haza tehát nem a költői képzelet szüleménye, nem is puszta  származási, vagy néprajzi fogalom, hanem élő valóság, az a hely, s az a táj, amelyhez az illető lény a legteljesebben hozzáidomult, a legmegfelelőbben alkalmazkodott. Ezt  az  évezredes  fejlődés által megszilárdult viszonyt fel lehet ugyan bontani, s az ember ki is vándorolhat hazájából, de a réginél „jobb” haza már  nem erről a világról való. Nagy tévedés tehát azt hinni, hogy a hazátlan zsidó  mindenütt otthon van, hiszen régi hazáját elvesztve, tulajdonképpen sehol sincs  otthon. Bárhová is vándorol  be,  mindenütt ellenséges tényezők befolyása alá kerül, amelyek közül nem a legjelentéktelenebb az a megmásíthatatlan ellenszenv, amely  a bevándorló zsidót az őt önkéntelenül befogadó nép részéről éri, s minden lépését kíséri. Igaz, hogy a zsidó, különösen ott, ahol nagyobb tömegben él, könnyen túlteszi magát ezen a vele lépten-nyomon szembekerülő ellenérzésen, mert gondtalan anyagi létet biztosítva magának, látszólag nyugodt és boldog életet él. Azonban ez nagyrészt  önámítás, mert a zsidók  legtöbbje,  különösen a falvakon nyomasztóan érzi, hogy mennyire nem szívesen látott vendég, mennyire idegen ék a gazdanép testében, s  tulajdonképpen  mennyire  nincs otthon. Ez pedig az egész világon így van, és mindig így lesz, mindaddig, amíg nem  teljesül Wagner Richardnak, a zsidók által élte fogytáig könyörtelenül üldözött  zenekirálynak, az a mély természetismeretre való föltétele, hogy „velünk együtt igazi emberré válni a zsidóra  nézve  annyit  jelent:  megszűnni  zsidónak lenni.” Valóban nincs más megoldás. És maga a környezettörvény is ilyen irányban munkálkodik, mert az ellenséges környezet befolyása alatt csak pusztulás vár a bevándorlóra. Hiába veszi magát körül fénnyel és pompával, hiába igyekszik odasimulni a gazdanép testi és lelki sajátosságaihoz, a mindennél hatalmasabb társadalmi szelekció nem kedvez Ahasvérusnak. Ennek igazságát nyomatékosan bizonyítja az a tény, hogy amíg a  bécsi kongresszus  idejében  (1814-ben)  50 zsidó bárócsalád élt Bécsben, ma ezeknek egyetlen élő  utóduk  sincs,  holott  Magyarországon  6-700  éves  magyar  családokat  ismerünk.

A horogkeresztesek nemzetiszocializmusára visszatérve meg kell állapítanunk, hogy a  párt „nemzeti” jelzője nemcsak hazát és hazafias érzületet jelent, hanem azt is,  ami ennek szerves része, vagyis jelenti a Kant értelmében  vett  élő  nemzetet,  tehát  az  egy alomból származó egyének összességét, tehát a germán fajt is. A  párt  nevének  ez  a jelentése félreismerhetetlenül kiviláglik a „Völkischer Beobachter” című pártközlöny minden sorából, de legfőképpen a párt programjából, amelynek az árja németség föllendítése a legfőbb hitvallása. Ennek nyílt beismerése pedig még mélyebbre ássa a Hitler vezérlete alatt álló nemzetiszocialisták és a szociáldemokraták között tátongó  űrt, mert amíg ez utóbbi pártnak eszménye az „ember”, addig Hitler követőinél a „német emberrel” kezdődik és végződik az ember! Ennek az álláspontnak messzemenő kihatása pedig az, hogy a nemzetiszocialisták minden  közösséget megtagadnak a zsidókkal, mert a hamisítatlan germán őserővel, a benne  szunnyadó ősi energiák felhasználásával népük jellegét megőrizni, s minden  idegen salaktól megtisztítani akarják. A Hitler-párt tehát határozottan német fajvédő párt, s mint ilyennek a dolgok logikája szerint okvetlenül antiszemitának kell lennie, mert Európában a zsidó fajta az egyedüli, amely a németséget faji és néprajzi arculatától  megfosztani, fajilag megrontani képes, amit megakadályozni a német fajvédők legszentebb kötelessége. A zsidóság fajrontó befolyása ugyan világszerte ismeretes,  de talán sehol sem oly káros, mint Németországban, ahol a zsidó értelmiség már a germán szellemiség szárnyait nyirbálja, a német faj képe pedig, a  pokoli céltudatossággal űzött vérkeveredés révén, jellegzetes sémi vonásokkal kezd  megtelni. Eredetit létrehozni természetesen Németországban sem tud a zsidó, azonban – miközben a német tudással és szorgalommal megalkotott szellemi termékeket  továbbadja – annyira átitatja e termékeket faji egyéniségének vonásaival, hogy az irodalom berkeiben kevésbé járatos személy e közvetítő művelet által teljesen megzavarodik, s végül Bürnét is Goethenek, Heinét Schillernek, Meyerbeert Wagnernek és Mendelssohnt Mozartnak, vagy Beethovennek nézi. Azt,  hogy  a  zsidók már mennyire hatalmukba kerítették a mai Németország egész kultúréletét,  nemcsak a tudomány minden ágában, hanem még a zeneművészet terén is   tapasztaljuk, tehát oly téren, amelytől a zsidó végtelenül távol áll, mert lényének minden porcikája erre alkalmatlanná teszi. Zsidó  zene  tudvalevőleg nincs a  világon, de azért Meyerbeer (ti. Liebmann Beer Jakab) nem átallotta „új” olaszos operákat komponálni és a modern francia operát „megalapítani” – természetesen úgy, hogy a régi nemzeti motívumokat a hatásvadászat legegyszerűbb eszközeivel gyúrta össze.

Ugyanezt látjuk a német színpadon is, ahol a zsidó „jellemszínész” már nem Shakespeare, Schiller, vagy Lessing költészetének alakjait játssza, hanem azokat a  hatásvadászatra beállított alakokat, amelyek a zsidólélek mázával bevonva üzleti és faji szolgálatot teljesítenek, s a másfajú szemlélőre úgy hatnak, mintha a keresztre feszítés képéből az Üdvözítő ki volna vágva, s valamilyen demagóg zsidóval volna helyettesítve. Minthogy ezek a jelenségek, megfelelő formában, a német közélet minden más területén, a hitéletben és jogszolgáltatásban, a mezőgazdaság, ipar és kereskedelem minden ágában, a kis- és nagyvállalatokban, sőt még a honvédelem terén is feltalálhatók, csak természetes, hogy a német fajvédők minden erejükkel síkra szállnak Németország germán szellemű megújhodása érdekében. Azt, hogy ez nekik mennyire fog sikerülni, a jövő fogja megmutatni, annyi azonban már bizonyos, hogy ez a 107 Hitler-párti képviselő az egész német nép faji lelkiismeretét fel fogja rázni, s a fajvédő eszméknek utat fog törni a kunyhótól a palotáig. Arról, hogy a horogkeresztesek kormányt alakítsanak, egyelőre alig lehet szó, azonban ez nem is  fontos. Ennél sokkal fontosabb, hogy immár dübörögve kél, s a nép széles rétegeinek  lelkében visszhangzik a hatalmas szózat: „Németországban németül akarunk élni!” De ahhoz, hogy ez valóra válhasson, a németségnek meg kell tisztulnia az idők folyamán rátapadt idegen máztól, le kell fejtenie magáról azt a faji és nemzeti létét fojtogató kérget,  amelyet a még  Renan  Ernő által  is „merevnek  és  száraznak”  talált  szemita  szellem rakott reá, főképpen pedig le kell ráznia a német munkásság millióit lenyűgöző rabláncokat, amelyekkel a szociáldemokrata párt zsidó vezetői az ő faji uralmukat biztosítják. Mindennek meg kell történnie, hogy a németség  mint nép és faj ismét betölthesse természet adta hivatását, és elfoglalhassa a népek  versenyében azt a kimagasló helyet, amelyhez fiainak számarányánál és kiváló képességeinél fogva joga van. Mi, magyar fajvédők, igaz örömmel köszöntjük a  horogkeresztesek lelkes vezérét, s őszinte szívvel kívánjuk neki, hogy mielőbb meglássa az ígéret földjét, amely felé oly áldozatos hűséggel vezeti népét! Annyi bizonyos, hogy ha Hitlerék célt érnek, annak Európa minden népére óriási hatása  lesz, mert ez a győzelem  kézzelfogható példája lesz annak, hogy egy nép testi és lelki állagát egy időre ugyan gúzsba lehet kötni, de nincs olyan erőszak, amely a letiport nép természetes energiáit, s  egészséges életszerveit megsemmisíthetné. A bilincsbe vert igazság előbb-utóbb feltámad, s érvényesíti a maga jogait. A Hitler-féle mozgalom egyúttal  iskolapéldája a céltudatos szervezés csodatevő erejének, amelyből mi, magyarok is levonhatjuk a tanulságot. A  lapok híradása szerint a Hitler-párt az utóbbi időben nem kevesebb, mint 40 000 gyűlést  tartott, s kétségkívül ez a nagy erőfeszítés hozta meg a fényes győzelmet. Megszívlelendő tanulság nekünk, akik nagy lelkesedéssel karolunk  fel  egy-egy eszmét, s egy ideig teljes odaadással követjük a kibontott zászlót, sajnos azonban csakhamar kifáradunk, s még a cél elérése előtt fásult közönybe merülünk. Azonban a példa vonz, s én melegen kívánom, hogy a horogkeresztesek szívós küzdelme a mi erőnket is megacélozza, hogy hasonlatosképpen mi is törhetetlen buzgalommal  szállhassunk síkra a magyarság megújhodása érdekében.

Nekünk számos, sőt, a kelleténél több hazafias egyesületünk és társaságunk van, s ezek mindegyikét erős hazafiasság és fajszeretet hatja át; a küzdelem eszközei is jórészt helyesek, azonban az eredmény mégis nagyon silány, mert az oldott kéveként  széthulló nemzet munkáján nincs áldás. Amikor a legutóbbi kommunista zavargás alkalmával Milotay István a Magyarság hasábjain fölvetette a gondolatot, hogy a kommunista csőcselékkel szemben Budapest utcáin föl kell vonultatni a hazafias magyarság tömegeit,  az én tisztelt barátom rezignáltan állapította meg a szükséges 50 000  magyar hiányát. Azóta számos hozzászólás érkezett a Magyarság szerkesztőségébe, amelyekről kiderült, hogy nagyon erős és nagyon népes hazafias alakulataink vannak, amelyek mindegyike ég a tettvágytól, de mindezek egymástól függetlenül, saját vezetőik elgondolása szerint akarják a hazát megmenteni. Ez pedig igen nagy baj, amelyen csak úgy lehetne segíteni, ha valamennyi hazafias alakulatunkat egy közös táborba terelnénk, az eddigi vezéreket besoroznánk közkatonának, s kiválasztanánk egyet, akinek múltja és jelene teljes biztosítékot nyújt arra nézve, hogy idegrendszere minden szálával átérzi azt a római intést, amellyel a konzulokra ruházták a diktátori hatalmat: „Addig bízunk a konzulokban, amíg nem hagyják elveszni a köztársaságot!” S mindez korántsem utópia, mert semmi komoly akadálya sem lehet annak, hogy valamennyi hazafias egyesületünk összes tagját nagygyűlésre hívjuk össze, azzal a céllal, hogy ez a gyűlés szabad elhatározásából megválassza azt az országos fővezért, aki át tudja érezni a reá ruházott nagy felelősséget. Amíg ez bekövetkezik, addig lelkesítsen bennünket a német fajvédők  fényes győzelme, s buzdítson hasonló kitartásra a mi méltatlanul megtiport, jobb sorsra méltó fajunk érdekében. Hitler horogkeresztesei „Németországban németül akarnak  élni”, amiből az következik, hogy nekik csak a nemzeti Magyarország lehet kedves;  olyan ország, amelyben a vérbeli magyarság kezében van a vezetés, s amely elég erős  ahhoz, hogy minden nemzetiségi mozgolódást, a nagynémet fészkelődést sem véve ki, féken tudja tartani. Erről maga Hitler tett tanúbizonyságot egy magyar újságíróval folytatott beszélgetése folyamán; – eggyel több ok arra, hogy őszinte érzéssel ismételjük:

Heil Hitler!

(1932)

Ajánlott irodalom:

Zöldinges.net – Nyitrai Máté

Korábbi cikkek